Religösa rättssnören-identitet.
Hej och välkomna till det andra inlägget av min blogg: livetsomsunnit.
I detta inlägg tänkte jag främst fokusera på hur islam behandlar identitet samt jämföra importansen av specifika religösa rättsnören i Iran i förhållande till Sverige. Något som ofta associeras med religösa regler inom islam är de diverse matregler inom religionen, därför skall vi först beröra dessa. Livsmedelsreglerna är som sagt många men alla grönsaker samt havsprodukter tillåts, de beskrivs som halal vilket definerar vad som är tillåtet enligt Islam. Motsatsen till halal är haram som alltså åsyftar det förbjudna. Blod, griskött, gelatin, alkohol, droger, självöda djur och köttätande djur med huggtänder är ett fåtal exempel på vad som besrivs som haram. Man brukar säga att allt som fördunklar sinnerna såsom just alkohol eller droger är haram eftersom detta försämrar individens förankring med Gud, varför majoriteten av muslimer undviker detta. Ett annat viktigt begrepp inom detta område kallas för halalslakt vilket anger en beskrivning för hur ett djur skall avlidas för att dess kött kan bli halal.
En vanlig dag för mig i Isfahan utgjordes självklart av mer ordinära pliktrogenheter såsom skola samt eventuellt arbete men även den religösa delen spelade en mycket större roll i min vardag. Exempelvis så ägnade jag mig åt de obligatoriska bönerna som inträffade totalt 5 ggr per dag: en gång på morgonen, innan solupgången, mitt på dagen, på eftermiddagen, på kvällen samt efter solnedgången. Inför samtliga av dessa böner är man tvungen att genomföra den rituella tvättningen vilket omfattar rengöring av ansikte, händer, armar samt anklar. Oftast utnyttjar man vatten för detta ändamål men vid brist av detta accepteras även så kallad torrtvättning som kan ske med sand. Även ``större tvättningar´´ av hela kroppen skall genomöras efter ejakulering, samlag eller vid menstruationsperioder för kvinnor. Ett annat krav under bönen är att du skall vara vänd emot Mecka. Vid respektive måltider följde jag islams regleringar (vilka jag nämnt ovan) vid livsmedel eftersom annat beteende skulle uppfattas som orent. Andra saker som även föll inom kategorin som oren är bland annat urin, avföring, blod och hundar vilket jag oftast försökte undvika till bästa förmåga.
En vital aspekt inom religionen (enligt mig) är dessutom synen på medmänsklighet vilket inkluderar en hel del. Allmossor är benämningen på en lag som krävar att varje muslim skall ge ca 2.5 procent av eventuell inkomst till behövande eller med andra ord de fattiga i samhällhet. Därefter, beroende på vart i världen man befinner sig och de tolkningar som råder så varierar religionens lagar angående exempelvis hijab, men i Iran så följer man sharialagar vilka innefattar krav på att hijab skall bäras av kvinnor på allmänna platser.
Mitt liv i Isfahan var oerhört strikt präglat av den religösa tron så man kan definitvit prata om en rejäl omställning då jag flyttade till Sverige. Idag har jag lättat på mina forna religösa rättesnören relatvit dramatiskt då jag exempelvis till och med införskaffat hund. Däremot ber jag fortarande 5 gånger om dagen och utför de traditionsenligt om möjligt, dock om jag ej följde reglerna punkt och pricka så skulle det ej betyda hela världen.
Manne, VIktor, Algot, Kristoffer.